Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden voor de Mercedes-Benz Online Shop van Kalbacher GmbH & Co KG
§ 1 Toepassingsgebied en onderwerp van de overeenkomst
(1) Deze algemene voorwaarden ("AV") zijn van toepassing op alle overeenkomsten die worden gesloten tussen Mercedes-Benz Autohaus Kalbacher (hierna te noemen "dealer") en u als klant via het platform Mercedes-Benz Kalbacher Exclusive Shop (hierna te noemen "platform").
(2) Deze AV zijn uitsluitend van toepassing op de contractuele relatie tussen de dealer en de klant. De AV van de klant worden geen onderdeel van het contract, ook niet als de dealer niet uitdrukkelijk bezwaar maakt tegen de opname ervan.
(3) Deze AV zijn te allen tijde beschikbaar op https://shop.kalbacher.de/Shopservice/AGB/ en kunnen worden afgedrukt of gedownload.
§ 2 Totstandkoming van het contract
(1) Het plaatsen van het desbetreffende product op het platform vormt geen juridisch bindend aanbod, maar slechts een niet-bindende uitnodiging van de handelaar aan de klant om een aanbod te doen.
(2) Om producten via het platform te kopen, kan de klant de geselecteerde producten in het winkelmandje plaatsen en vervolgens de bestelgegevens invoeren op het daarvoor bestemde bestelformulier.
(3) Voordat de klant de bestelling verzendt door op de knop "Bestellen met betalingsverplichting" te klikken, heeft hij de mogelijkheid om de volledige inhoud van het bestelformulier te controleren of te wijzigen of om het gehele bestelproces te annuleren.
(4) Nadat de gewenste betaalmethode is geselecteerd en deze AV is geaccepteerd, wordt het bindende aanbod verzonden door op de knop "Bestelling met betalingsverplichting" te klikken. De webwinkelier bevestigt de ontvangst van de bestelling per e-mail. Deze bevestigingsmail vormt nog geen aanvaarding van het aanbod van de klant.
(5) De aanvaarding van het aanbod door de handelaar geschiedt door een uitdrukkelijke verklaring van aanvaarding aan de klant per afzonderlijke e-mail, uiterlijk aan het einde van de tweede werkdag volgend op de dag van ontvangst van het aanbod, of door verzending van de goederen. De doorverkoper heeft het recht om contractaanbiedingen zonder opgaaf van redenen af te wijzen.
(6) De bestelgegevens worden niet opgeslagen en kunnen niet meer worden opgevraagd nadat het bestelproces is voltooid. De bestelgegevens en de algemene voorwaarden (inclusief annuleringsvoorwaarden) zijn terug te vinden in de bestelbevestiging, die na de bestelling per e-mail naar de klant wordt gestuurd, en kunnen van daaruit in bestandsvorm worden afgedrukt.
§ 3 Prijzen en betaling
(1) De handelaar biedt de klant verschillende online betalingsmethoden aan voor de betaling van de gekochte goederen in het geval van overeenkomsten tegen betaling. De specifieke beschikbare betalingsmethoden worden op het platform vermeld.
(2) Als wordt gekozen voor een betaalmethode die wordt aangeboden via de betaalservice "mollie", wordt de betaling verwerkt via de betaaldienstverlener Mollie B.V., Keizersgracht 126, 1015 CW Amsterdam, Nederland (hierna "mollie" genoemd). De individuele betaalmethoden die via mollie worden aangeboden, worden op het platform van de webwinkelier aan de klant gecommuniceerd. Voor het verwerken van betalingen kan mollie andere betaaldiensten gebruiken waarvoor speciale betalingsvoorwaarden kunnen gelden, waarover de klant afzonderlijk kan worden geïnformeerd. Meer informatie over "mollie" is te vinden op https://www.mollie.com/de/.
(3) De prijzen ten tijde van de bestelling zijn van toepassing. Alle prijzen zijn vermeld in EUR en inclusief BTW. Verzendkosten zijn niet bij deze prijs inbegrepen en worden apart vermeld in het bestelproces.
(4) In geval van een koopovereenkomst tussen de verkoper en de klant is het totale te betalen bedrag, inclusief eventuele verzendkosten, verschuldigd bij het sluiten van de overeenkomst.
(5) De klant mag vorderingen van de winkelier alleen verrekenen of een retentierecht uitoefenen als zijn tegenvordering onbetwist is, er een rechtsgeldige titel bestaat of de tegenvordering in een synallagmatische verhouding staat tot de desbetreffende vordering.
§ 4 Verzending, bezorging en afhaling
(1) De door de Dealer verkochte producten worden verzonden of geleverd door DPD.
(2) U hebt de mogelijkheid om te kiezen tussen standaardverzending en expresverzending in het besteloverzicht op het platform voordat u de bestelling plaatst onder voorbehoud van betaling (knop: "Bestelling onder voorbehoud van betaling").
(3) De verzendkosten zijn voor rekening van de klant. De bindende verzendkosten worden weergegeven in het besteloverzicht voordat de bestelling wordt geplaatst.
(4) Verzending en levering vinden uitsluitend plaats binnen de Europese Unie.
(5) Algemene informatie over de beschikbaarheid, verzending of levering van een product op de website van de verkoper vormt geen bindende leveringsdatum.
(6) De levering van bestelde goederen vindt plaats zolang de voorraad strekt. Als Mercedes Benz Customer Solutions GmbH buiten zijn schuld niet in staat is om de bestelde goederen te leveren, heeft de dealer het recht om zich terug te trekken uit het contract met de klant. Als in uitzonderlijke gevallen reeds betaalde goederen niet kunnen worden geleverd, zal de dealer de ontvangen betalingen aan de klant terugbetalen. Dit laat de wettelijke aanspraken van de klant onverlet.
(7) De verwachte levertijd wordt aan de klant aangegeven in de desbetreffende productbeschrijving en is van toepassing vanaf de ontvangst van de betaling.
(8) Deelleveringen van goederen in geval van een bestelling van meerdere goederen zijn toegestaan, voor zover dit redelijk is voor de klant. Eventuele verzendkosten worden slechts eenmaal aan de klant in rekening gebracht.
(9) Als de handelaar en de klant overeenkomen dat accessoireproducten worden afgehaald, is de klant verplicht om het aankoopobject binnen acht dagen na ontvangst van de kennisgeving van beschikbaarheid te accepteren. In geval van niet-aanvaarding kan de Dealer zijn wettelijke rechten uitoefenen.
(10) Als de Dealer een schadevergoeding eist in geval van niet-afname, bedraagt deze in het algemeen 10% van de aankoopprijs. De schadevergoeding wordt hoger of lager vastgesteld als de dealer een hogere schade bewijst of de klant bewijst dat er minder of helemaal geen schade is geleden.
§ 5 Garantierechten
(1) Er bestaat een wettelijke aansprakelijkheid voor materiële gebreken. Een garantie of de overname van een foutloos aanschaffingsrisico is niet verbonden aan de beschrijving van de dienst in de respectievelijke dienstbeschrijvingen.
(2) Tenzij hieronder anders is overeengekomen, verjaren claims van de klant wegens materiële gebreken van de goederen overeenkomstig de wettelijke bepalingen twee jaar na levering van de goederen. Is de klant echter een publiekrechtelijke rechtspersoon, een publiekrechtelijk bijzonder vermogen of een ondernemer die bij het sluiten van de overeenkomst handelt in de uitoefening van zijn commerciële of zelfstandige beroepsactiviteit, dan verjaren claims wegens materiële gebreken van de goederen na één jaar. Langere verjaringstermijnen op grond van dwingende wettelijke bepalingen en bij overname van een garantie door de detailhandelaar blijven onverlet.
(3) Artikel 6 is van toepassing op vorderingen tot schadevergoeding.
§ 6 Aansprakelijkheid
(1) In het geval van een defect in een geleverd artikel of geleverde dienst heeft de klant recht op de wettelijke garantierechten; de dealer zal echter alleen schadevergoeding betalen overeenkomstig dit artikel 6.
(2) De dealer is jegens de klant aansprakelijk voor opzet en grove nalatigheid, evenals voor schade als gevolg van letsel aan leven, lichaam of gezondheid zonder beperking.
(3) In gevallen van lichte nalatigheid is de Dealer aansprakelijk voor schending van een wezenlijke contractuele verplichting. Een wezenlijke contractuele verplichting in de zin van deze clausule is een verplichting waarvan de nakoming essentieel is voor de uitvoering van het contract en op de nakoming waarvan de klant daarom regelmatig mag vertrouwen.
(4) De aansprakelijkheid overeenkomstig het bovenstaande (3) is beperkt tot de typische en voorzienbare schade ten tijde van het sluiten van de overeenkomst.
(5) De aansprakelijkheidsbeperkingen in § 6 gelden dienovereenkomstig ten gunste van de werknemers, agenten en plaatsvervangende agenten van de Dealer.
(6) Eventuele aansprakelijkheid van de Dealer voor gegeven garanties en voor vorderingen op grond van de Wet Productaansprakelijkheid blijven onaangetast.
(7) Iedere verdere aansprakelijkheid van de Dealer is uitgesloten.
§ 7 Herroepingsrecht voor consumenten
(1) Consumenten in de zin van artikel 13 van het Duitse Burgerlijk Wetboek (natuurlijke personen die een juridische transactie aangaan voor doeleinden die overwegend niet kunnen worden toegeschreven aan hun commerciële of zelfstandige beroepsactiviteit) hebben een wettelijk recht op annulering, zoals hieronder wordt uitgelegd.
(2) Annuleringsvoorwaarden
Ontbindingsrecht
U hebt het recht deze overeenkomst binnen veertien dagen zonder opgave van redenen te annuleren.
De annuleringstermijn bedraagt veertien dagen vanaf de dag waarop u of een door u genoemde derde partij, die niet de vervoerder is, de goederen in ontvangst heeft genomen.
In geval van een overeenkomst voor meerdere goederen die als onderdeel van één bestelling zijn besteld en die afzonderlijk worden geleverd, gaat de herroepingstermijn in op de dag waarop u of een door u genoemde derde, die niet de vervoerder is, de laatste goederen in ontvangst heeft genomen.
In geval van een overeenkomst voor levering in verschillende deelzendingen of onderdelen begint de herroepingstermijn op de dag waarop u of een door u genoemde derde, die niet de vervoerder is, de laatste deelzending of het laatste onderdeel in ontvangst hebt genomen.
Om het recht op annulering uit te oefenen, moet u Autohaus Kalbacher GmbH & Co KG, Max-Eyth-Straße 4, 72379 Hechingen, Mail: webshop@kalbacher.de, Telefoon: + 49 (0) 7471 985512, Fax: + 49 (0) 7471 985522, via een duidelijke verklaring (bijv. een brief per post, fax of e-mail) op de hoogte stellen van uw beslissing deze overeenkomst te annuleren. U kunt het bijgevoegde voorbeeldformulier voor annulering gebruiken, maar dit is niet verplicht.
Om de annuleringstermijn in acht te nemen, is het voldoende dat u uw kennisgeving van de uitoefening van uw annuleringsrecht verzendt voordat de annuleringstermijn is verstreken.
Gevolgen van de annulering
Als u deze overeenkomst herroept, betalen wij u alle betalingen die wij van u hebben ontvangen, inclusief de leveringskosten (met uitzondering van de extra kosten die voortvloeien uit uw keuze voor een andere wijze van levering dan de door ons aangeboden goedkoopste standaardlevering), onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen na de dag waarop wij op de hoogte zijn gesteld van uw beslissing deze overeenkomst te herroepen, terug. Voor deze terugbetaling gebruiken we hetzelfde betaalmiddel dat u voor de oorspronkelijke transactie hebt gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders met u is overeengekomen; in geen geval worden u voor deze terugbetaling kosten in rekening gebracht. Wij kunnen weigeren u terug te betalen totdat wij de goederen hebben terugontvangen of totdat u hebt aangetoond dat u de goederen hebt teruggezonden, afhankelijk van welk tijdstip eerder valt.
U moet de goederen onmiddellijk aan ons retourneren of overhandigen en in ieder geval niet later dan veertien dagen na de datum waarop u ons op de hoogte hebt gesteld van de annulering van deze overeenkomst. Aan de termijn is voldaan als u de goederen verzendt voordat de termijn van veertien dagen is verstreken.
De directe kosten van het retourneren van de goederen komen voor uw rekening.
U bent alleen aansprakelijk voor waardevermindering van de goederen die het gevolg is van een andere behandeling dan die welke noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en het functioneren van de goederen vast te stellen.
(3) Voorbeeldformulier voor herroeping
Modelformulier voor annulering
(Als u de overeenkomst wilt annuleren, vult u dit formulier in en stuurt u het terug)
Aan
Autohaus Kalbacher GmbH &Co KG
Max-Eyth-Straße 4, 72379 Hechingen
Mail: webshop@kalbacher.de
Telefoon: + 49 (0) 7471 985512
Telefax: + 49 (0) 7471 985522
- Hierbij ontbind ik/wij (*) de door mij/ons (*) gesloten overeenkomst betreffende de aankoop van de volgende goederen (*)/het verlenen van de volgende dienst (*)
- Besteld op (*)/ontvangen op (*)
- Naam van de consument(en)
- Adres van de consument(en)
- Handtekening van de consument(en) (alleen voor kennisgeving op papier)
- Datum
(*) Doorhalen wat niet van toepassing is.
(3) Uitsluiting van het herroepingsrecht
De klant kan de overeenkomst niet annuleren bij overeenkomsten voor de levering van verzegelde goederen die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn voor retourzending indien de verzegeling na levering is verwijderd (conform § 312g lid 2 nr. 3 BGB), noch bij overeenkomsten voor de levering van goederen die na levering vanwege hun aard onlosmakelijk zijn vermengd met andere goederen (conform § 312g lid 2 nr. 4 BGB) en niet bij overeenkomsten voor de levering van goederen die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn voor retourzending indien de verzegeling na levering is verwijderd (conform § 312g lid 2 nr. 4 BGB). Nr. 4 BGB) en niet voor overeenkomsten voor de levering van audio- of video-opnamen op cd's of dvd's of andere fysieke gegevensdragers of van computersoftware in een verzegelde verpakking, indien het zegel na de levering is verwijderd (overeenkomstig § 312g Abs. 2 Nr. 6BGB).
§ 8 Eigendomsvoorbehoud
(1) De goederen blijven eigendom van de detailhandelaar totdat de koopprijs volledig is betaald. Voorafgaand aan de eigendomsoverdracht is verpanding, overdracht tot zekerheid, verwerking of verbouwing niet toegestaan zonder toestemming van de doorverkoper.
(2) De klant is verplicht zorgvuldig met de goederen om te gaan totdat de koopprijs volledig is betaald.
§ 9 Informatie over de online arbitrageprocedure
De Europese Commissie biedt een online platform voor online geschillenbeslechting (ODR-platform). Het is toegankelijk via de link http://ec.europa.eu/consumers/odr/. De detailhandelaar is niet verplicht en niet bereid deel te nemen aan een geschillenbeslechtingsprocedure voor een arbitragecommissie voor consumentenzaken.
§ 10 Mededeling op grond van artikel 36 van de Wet Geschillenbeslechting Consumentenzaken (VSBG)
De detaillist neemt niet deel aan een geschillenregeling van een geschillencommissie voor consumentenzaken in de zin van de VSBG en is daartoe ook niet verplicht.
§ 11 Slotbepalingen
(1) Op via het platform gesloten overeenkomsten is het recht van de Bondsrepubliek Duitsland van toepassing, tenzij dwingende nationale consumentenbeschermingsvoorschriften volgens het recht van de staat waar de klant zijn woonplaats of gewone verblijfplaats heeft, voorrang hebben ten gunste van de klant. 2.
(2) Als de klant een ondernemer is in de zin van artikel G, lid 1, zin 2, is de exclusieve bevoegde rechtbank voor alle huidige en toekomstige vorderingen die voortvloeien uit of in verband staan met deze contractuele relatie de vestigingsplaats van de Dealer.
(3) Dezelfde bevoegde rechtbank is van toepassing op de binnenlandse klant als deze geen algemene bevoegde rechtbank in Duitsland heeft, zijn woonplaats of gebruikelijke verblijfplaats na het sluiten van het contract buiten Duitsland verplaatst of zijn woonplaats of gebruikelijke verblijfplaats niet bekend is op het moment dat de vordering wordt ingediend. Anders is de bevoegde rechtbank voor vorderingen van de doorverkoper tegen de klant de woonplaats van de klant.
(4) Het Verdrag der Verenigde Naties inzake internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken van 11 april 1980 is niet van toepassing.
(5) Indien een of meer van de bovenstaande bepalingen ongeldig zijn of worden, laat dit de geldigheid van de overige bepalingen onverlet.
(6) De exclusieve bevoegde rechtbank voor alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met deze overeenkomst is de vestigingsplaats van de handelaar, mits de contractpartijen handelaren zijn of de klant geen algemene bevoegde rechtbank in Duitsland of een andere EU-lidstaat heeft of zijn vaste woonplaats naar het buitenland heeft verplaatst nadat deze gebruiksvoorwaarden van kracht zijn geworden of de woonplaats of gebruikelijke verblijfplaats niet bekend is op het moment dat de rechtsvordering wordt ingesteld.